Shock Wave

Extra corporal shockwave therapy (ESWT) is één van de meest innoverende ontwikkelingen in de behandeling van hardnekkige tendinitiden en pijnklachten.

Het shockwave-apparaat genereert hoogenergetische impulsen die zich waaiervormig - via de huid - in het aangedane weefsel verspreiden.

Meerdere onlangs verrichte wetenschappelijke studies tonen aan dat shockwave therapy goede resultaten geeft. Met name bij chronische ontstekingen en/of verkalkingen van pees of slijmbeurs is de therapie bijzonder effectief.

Ook bij verkrampte spieren of spierknopen (triggerpoints) blijkt shockwave therapy helend.

Bij welke klachten helpt shockwave therapy?

Schouderpijn met beperkte beweeglijkheid;

Kalkhaarden in schouderpezen of in slijmbeurs;

Tenniselleboog;

Golferselleboog;

Hielpijn (hielspoor, fasciitis plantaris);

Achillespeesontsteking;

Pijn rondom de knieschijf (patellaire tendinopathie);

Iliotibeale band syndroom;

Dupuytren contractuur;

Trochanterische tendinose en/of bursitis;

Scheenbeenvliesontsteking;

Chronische tendinopathieën;

Verkrampingen van de rug- en/of nekspieren;

Bij spierknopen (triggerpoints).

Hoe werkt shockwave therapy ?

De hoogenergetische akoestische impulsen verbeteren de stofwisseling in het pijngebied en de bloedcirculatie. Ze stimuleren op die manier de aanwezige herstelmechanismen van het lichaam. Met andere woorden, shockwave therapy heeft alles te maken met het activeren van de eigen genezingskracht van het lichaam.

De behandeling

De therapeut stelt de plaats van de pijn vast door het opzoeken van pijnlijke drukpunten.

Vervolgens wordt gel aangebracht op de behandelzone. Hierdoor wordt het contact tussen huid en het behandelpistool verbeterd en kunnen de schokgolven optimaal het lichaam binnendringen.

Het behandelpistool wordt geplaatst op de pijnzone en schokgolven worden vrijgegeven. Dit is over het algemeen pijnloos en wordt soms als ‘oncomfortabel’ ervaren.

In een aantal gevallen zal de therapeut gebruik maken van een andere behandelkop, de V-actor. Deze combinatie van schokgolven en trillingen wordt onder andere bij spier- en bindweefselaandoeningen toegepast.

Een behandelsessie duurt tussen de 5 en 10 minuten, afhankelijk van de te behandelen aandoening. Over het algemeen zijn er 4-6 behandelsessies met tussenpozen van een week nodig.